THE GOLDEN GLOWS + KURT OVERBERGH - BRUSSEL - 01/03/19

Artiest info
website  
 

BRUSSEL -01/03/19

 

 

Op 21 maart is het zover. Dan trapt Ancienne Belgique af met een tribuut aan de Amerikaan Harry Smith, de man achter “The Anthology of American Folk Music”, het eerste concert in een reeks die geopend wordt door de Belgische band The Golden Glows. Wat is er zo interessant aan de collectie van een verwoed verzamelaar van 78 toeren platen die bijna zeventig jaar geleden hier een driedelige compilatie uit filterde in drie delen? Folk klinkt vandaag misschien niet meer zo hip in de oren, maar toch blijft deze collectie een uitermate boeiende collectie die het vermaarde Rolling Stone Magazine zelfs opnam in zijn top 500 van beste albums aller tijden. Niet enkel had dit verzamelwerk een grote invloed op de artiesten uit de folkrevival in de jaren 50 – 60, ook vandaag wordt dit werk zeer hoog aangeslagen bij artiesten zoals Bob Dylan, Joan Baez, Nick Cave, Dan Auerbach, Jack White en vele anderen.

Ook artistiek directeur van AB, Kurt Overbergh is in de ban van deze excentrieke Harry Smith en speelde al jaren met het idee iets te organiseren rond zijn verzameld werk. We kregen de kans om Kurt Overbergh, Nel Ponsaers en Bram Van Moorhem van The Golden Glows hierover aan de tand te voelen.

Kurt hoe kwam je terecht bij The Golden Glows om dit tribuut aan Harry Smith te openen?

Voor mij was dit de enige logische keuze hier in België. The Golden Glows verdiepen zich als trio al langer in de muzikale historiek van de jaren 20 en 30 en hebben live ervaring met deze songs. Ze toerden al rond met een project rond folksongs, traditionals, blues, prison songs en hun succesvolle Alan Lomax tribuut dat hier in AB tien jaar geleden heel hoge ogen gooide.

Bram en Nele, waren jullie al van in jullie jeugd gebeten door dit soort muziek?

Nee, helemaal niet. De interesse groeide later, maar als trio met een grote liefde voor harmonische zang en akoestisch gebrachte songs kan je moeilijk naast al de schatten uit het verleden die zulke pareltjes van songs bevatten. Het is de song om de song, in al zijn puurheid, enkel gebracht met stem en gitaar, wat heel organsich klinkt.

Kurt, je loopt al tien jaar met het idee rond om iets rond de excentrieke Harry Smith te organiseren, waarom nu pas?

Ik wilde mezelf eerst verdiepen in het werk van deze man zodat ik doordrenkt was van de songs die op zijn verzameld werk te vinden zijn en dat is een hele klus. Ik wilde dan nog de interesse peilen bij andere artiesten of ze zin hadden om iets te doen met de het verzameld werk van Harry Smith. Het was heerlijk om hun positieve reacties te horen en hun bereidwilligheid om mee te werken.

Had je een bepaald idee voor ogen hoe deze artiesten de songs moesten aanpakken en zette je zelf bepaalde bakens uit?

Ik wilde zeker al geen kopie van het origineel, maar een op ieders maat gesneden bewerking zodat het telkens verrassend klinkt. Wees origineel is de boodschap, ook al verbouw je radicaal de song. Je denkt dikwijls hoe zou dit lied nu klinken als het bijvoorbeeld door Los Lobos zou gespeeld zijn? Dit is zowat het concept dat ik voor ogen had en wat mijn nieuwsgierigheid prikkelde. Daarom contacteerde ik singer-songwriter Sam Amidon, Billy Bragg, Jeff Tweedy, Patti Smith, Bill Callahan en nog een paar anderen of ze geïnteresseerd waren in mijn plannen. De reacties waren heel enthousiast en de tweede show is al geboekt. Sam Amidon speelt op 09/05 zijn tribuut aan Smiths “Anthology of American Folk Music”. De bedoeling is om elk jaar één artiest te boeken die beïnvloed of geïnspireerd is door Harry Smith’s verzamelwerk. We kunnen hierin heel ver gaan omdat het zoveel stijlen bij elkaar brengt. Je vindt zowel folk, blues, cajun, gospel, jazz en hillbilly tussen de 84 songs die de drie delen omvatten. De artiesten zelf komen ook met ideeën aandraven. Zo stelde Billy Bragg me voor om iets te doen rond de verzameling van Topic Records over de Britse folk, heel boeiend allemaal.

Hoe gaan The Golden Glows dit aanpakken? Ik ken jullie als akoestisch trio met nadruk op de harmonische zangpartijen. In welk kleedje gaan jullie de songs brengen?

We gaan er zeker al geen kopie van het origineel van maken, integendeel. We gaan Smith’s verzamelwerk op moderne leest schoeien zodat we er hopelijk ook een jong publiek mee kunnen bereiken. De folkpuristen zal dit misschien niet dermate bekoren, maar we willen deze songs klaarstomen voor de 21ste eeuw. We respecteren wel het origineel maar willen het universeler laten klinken, soms zelfs poppy met zware digitale bassen en drums, aangevuld met soundscapes. We treden ook aan als kwintet in plaats van met trio. Er zullen zeker momenten bij zijn waar iedereen als het ware uit zijn zetel wordt geblazen. We waren al eerder bezig met de elektroband Stray Dogs, maar dat was te extreem voor ons. We wilden het toch wat traditioneler houden. Wat er ook van is, we willen met deze show zeker ons vorig werk overtreffen.

Kurt, wat verwacht je van publiekelijke respons voor dit project?

Als de publieksaandacht even groot is als de persaandacht die dit project kreeg, dan zijn de verwachtingen hoog gespannen. Niet enkel De Morgen, De Standaard, Knack, maar ook Le Soir, Le Vif, La Libre Belgique en zelfs het Duitstalige Grenz-Echo toonden grote belangstelling en publiceerden artikels of tekenden present voor een interview.

We wensen jullie allemaal veel succes met dit unieke tribuut en kijken met grote belangstelling uit naar de eerste show op 23/03 in AB Theater. Wordt vervolgd.

Yvo Zels